Otse põhisisu juurde

Pulmonoloogija (30.11.2021)

 Täna oli meil jällegi õppepäev kliinikumis algusega 13.15. Sel korral läksime auditooriumisse omal käel. Õppepäeva viis läbi prof Altraja ning teemaks oli pulmonoloogija.

Sissejuhatuseks tuletasime kõik koos meelde vereringet ning nii mõnedki said ka selle kohta juba uusi teadmisi. Väga põhjalikult rääkis prof Altraja sellest, kuidas näevad välja veresoonte kahjustused ning mida arstid nende puhul teevad.

Võrreldes varasemate kordadega näidati täna meile päris juhtumitest radioloogiliste uuringute käigus tehtud pilte nt röntgen ja kompuutertomograafia. Selgitati täpselt ära, kuidas arusaada/lugeda röntgenfotot (tihedamad kohad, mis kiirgust nii hästi läbi ei lase - heledamad, hõredamad kohad, kus kiirgus paremini läbi tuleb on tumedama). Tavaline rindkere röntgenülesvõte on sobilik vaid üldise olukorra iseloomustamiseks (leid normaalne või on olemas muutused). Kui märgatakse midagi kahtlast, siis on vjalik kindla peeneraldusliku režiimiga tehtud kompuutetomograafiline uuring.

Vahele tegime pisikese pausi ning jätkasime erinevate kopsuhaigustega.

Köha, eriti krooniline (pikemalt kestev) köha

Tegelikult on köha meile isegi et elutähtis, kuna selle läbi me eemaldame oma hingamisteedest sissehingatud ja -tõmmatud ained, vedelikud ja eritised. Köha on ka üks sagedamaid probleeme, millega arsti juurde pöördutakse. Laste puhul on köha tavaliselt mingi haiguse tunnuseks: bakteriaalsed bronhiidid jne. Köha tekkel võib olla kaks põhjust: 1) köharefleksi ülitundlikkuse korral (praktikas sagedasem), 2) normaalse köharefleksi korral  (harvem, näit. kokkupuutel võõrkehade, tugevate keemiliste ärritajatega).

Krooniline köha

See on jätkuv või korduv köha, mis on kestnud vähemalt 8 nädalat (lastel 4 nädalat). Krooniline köha on sagedasem naistel (umbes 2/3 on naised). 

Kopsupõletik ehk pneumoonia

Selleks, et paika panna kindel diagnoos, peavad olemas olema ka teatud sümptomid: tekkinud või süvenenud köha, vähemalt üks rindkere lokaalne leid (nt tekkinud või suurenend rögaeritus), palavik rohkem kui 4 päeva, hingeldus, õhupuudus jm. Tunnused ja haiguspilt võivad olla erinevad eri tekitajate, peremeesorgansimi vanuse, kaasuvate haiguste, varasema seisundi ning haiguse erinevate vormide puhul. 

Bronhiaal astma

Astma on krooniline (ei nakka) haigus, mis on mehhanismidelt, välislaadilt ja raskusastmelt heterogeenne. Sümptomiteks on vilistav hingamine, hingeldus, pingetunne rindkeres ja köha. Seda köha aga põhjustab muutuv õhuvoolutakistus juhtehingamisteedes, mille põhjuseks on põletikuline limaskesta turse, sekreedi eritumine hingamisteede valendikku ja silelihase kontraktsioon. Astmavaevusi võivad vallandada erinevad tegurid, milleks on füüsiline koormus, allergeenid, muud ärritid (tolm, gaas), hingamisteede viirusinfektsioonid või ilmamuutused. Ravimata astma on eluohtlik.

Lisaks rääkisime veel mõnest hingamisteede haigusest, kuid ma ise tõin välja need neli. 

Kokkuvõtteks tutvustas prof meile anamneesi (oleme eelmisel õppeaastal juba vaikselt sellega kokku puutunud). Nimelt anamnees on patsiendi kõige esmasem käsitlus, kus arst kuulab ära kõik patsiendi vaevused ja sümptomid. Üks tark lause on "Kuula patsienti, ta ütleb teile diagnoosi". See tähendab seda, et patsient teab ise kõige paremini, mis tal probleem on ja oskab arstile seda kirjeldada ning kuna arst on kaua õppinud ja erinevaid raamatuid lugenud, siis ta juba vaikselt aimab, mis haigusega tegu on.

Sellega meie tänane õppepäev ka lõppes. Mulle isiklikult väga meeldis, kuna teema oli põnev ning iga haiguse puhul näidati ka mõnda uuringus tehtud pilti, et saaksime juba ise võrrelda tervet ja haiget inimest puhtalt nt röntgenfoto põhjal.

Postituse eest vastutab Karet Meier

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Sissejuhatus meditsiini ja tervishoiu õpesse (15.09.2020)

Teine meditsiini õppepäev toimus meil koolimajas 15. septembril. Selle päeva teemaks oli s issejuhatus meditsiini ja tervishoiu õppesse ning saime veeta loengu kogu klassiga. Lektoriks oli Tatjana Oolo Tartu Ülikooli kliinikumist. Alustasime tavapärasest ajaloost. Saime teada palju uusi erinevaid fakte alustades 1345.aastal Russenbergi testamendist kuni esimese eduka elustamiseni 1964.aastal. 20. sajandil tuli ka kasutusele palju uusi tehnoloogilisi seadmeid, mis muutsid meditsiini efektiivsemaks. Enne 21.sajandit alustati erinevate siirdamistega, mida on arendatud tänapäevani. Järgmisena rääkisime õendusest, sellega kaasnevatest kohustustest ja tavadest. Saime teada, et Florence Nightingale’i järgi sai alguse rahvusvaheline õdedepäev. Põhilised nõuded ühele heale õele on: haridus, põhiteadmised meditsiinivaldkonnas, lojaalsus ja erinevad oskused elus eneses.  Arutlesime inimõiguste üle ja sellele toetuvast Euroopa Patsiendiõiguste deklaratsioonist, mis annab meile õiguse: elule, ...

Füsioloogia (uriinianalüüs) (17.11.2020)

Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis toimus meil lektor Kaido Liivaga füsioloogia tund, kus tegelesime uriini ja selle analüüsimisega.  Tunni alguses saime taaskord särada alustuseks oma teadmistega uriini kohta. Varasemalt teadsime, et kunagi väga ammu joodi uriini selleks, et kindlaks määrata, kas inimesel on diabeet või mitte ning neid inimesi kutsuti pissijoojateks. Peale seda rääkisime uriini kooslusest ning sellega seonduvatest erinevatest ajaloo juhtumitest. Suundusime põhiteemani, et saada teada, mida kõike võib uriinist teha (näiteks uriini analüüsi, suguhaiguste diagnostikat). Kvaliteetset uriiniproovi on keerulisem saada kui kvaliteetset vereproovi, sest vereproovi võtavad spetsialistid, aga uriiniproovi annab iga patsient ise ning ei saa loota sellele, et inimesed teavad, kuidas on õige analüüsi anda. Üks väikene mööda liigutus ja kogu proov võib anda täiesti vale tulemuse.  Liiv rääkis seoses valeprooviga meile ühe loo, kus meditsiinitöötaja kandis proove oma taskus liiga ...

Pediaatria ehk lastehaigused ja laste areng/arenguhäired

 Pediaatriat tutvustav tund toimus 9.novembril Tartu Tamme Gümnaasiumis ja seda viisid läbi Dr Heili Varendi ja Dr Reet Laugesaar.  Peamised probleemid ja tervisehäired vanuseti on erinevad. Imikutel ja vastsündinutel esineb tihti kaasasündinud haiguseid, toitumisprobleeme ja alergiaid. Väikelastel esinevad peamiselt alergiad ning nakkushaigused.  Koolieas lastel on probleeme tihti psühhosomaatiliste haigustega, psüholoogiliste probleemidega ning krooniliste haigustega. Väga oluline on see kuidas meie vanemad või eelnevad põlved on käitunud või mida nad on läbi elanud, sest see võib mõjutada edaspidi indiviidi elu kvaliteeti. Sünd on justkui verstapost liigi säilitamiseks. Eluringi alguseks on sünd, millest 49% on tavaliselt planeerimata. Sellega seoses peaks olema kindel selles, et rasedus mööduks ohutult. Loote arengul ja üle üldse kõik arengu etapid kuni sünnini on väga olulised, sest neist igaüks võib mõjutada tulevase inimese elukvaliteeti.  Asjad, mis tunduvad ...