Otse põhisisu juurde

Neuroloogia (19.10.2021)

 Sel korral olime me jällegi tuttavas majas Puusepa tänaval. Loengut viis läbi dr Pille Taba, kes on ka Tamme Gümnaasiumi vilistlane ning meditsiini õppesuuna rajaja, neuroloogiaprofessor.

Pidime kogunema alla garderoobi juurde, kus ootasime õppejõudu, kes juhatas meid õpperuumi. Seal alustasime loengut. Sissejuhatuseks rääkis ta meile mõnest tuntumast nimest. Ludvig Puusepa nime oleme me arvatavasti kõik kuulnud, kuid kui paljudel meeles on, kes ta on? Ta oli üks kaasaegse neurokirurgia rajaja. Aastatel 1920-1942 oli ta ka Närvikliiniku juhataja. Tema auks on püstitatud monument ning ka tänav Tartus. 

Ajuhaigused on suureks koormaks nii patsiendile, perekonnale kui ka ühiskonnale. Haiguskoormus on tervisekadu, mille moodustavad haigestumise tõttu kaotatud tervise juures elatud aastad ja haigustest tingitud surma tõttu kaotatud eluaastad. 

Maailma terviseorganisatsiooni (WHO) analüüs:

  • Euroopas on 35% haiguskoormust tingitud ajuhaigustest
  • 50% puudega elatud aastatest on seotud ajuhaigustega
  • 23% kaotatud terviseaastatest on tingitud ajuhaigustest
Rääkisime ka närvisüsteemi arengust (sellest, kuidas lootel närvisüsteem välja areneb). Huvitav oli aga see, et kui palju aju siis massi poolest kasvab: vastsündinu aju kaalub 350-400 g. 1. eluaasta lõpul 1000 g ning täiskasvanu aju 1200-1400 g. 

Düsontogeneesi ehk arenguhäire põhjused:
  • Geneetiline - nt 21. kromosoomi trisoomia (Downi tõbi)
  • Loote nakkus - viirusinfektsioonid (punetised jt), süüfilis, tuberkoloos
  • Fütotoksilised tegurid - alkohol, suitsetamine, ravimid (uinutid, rahustid jms)
Tutvusime mõne haigusega ka lähemalt:
  • Anentsefaalia - suuraju struktuuride arenematus
  • Mikrotsefaalia - aju väike; vaimse arengu mahajäämus
  • kraniostenoos - kolju luustumishäire (kolju on kitsas)
Puudutasime ka teadvushäirete teemat. Nimelt jagunevad teadvushäired kaheks: kvantitatiivsed (teadvuse selguse häired) ja kvalitatiivsed. Kvantitatiivsed teadvushäired on nt somnolentsus, soopor ja kooma. Kvalitatiivsed on nt deliirium, psühhoos jt. Ägedast koomast on võimalik välja tulla, kuid pole välistatud ka surm ja ülepiiriline kooma. Juhul kui kõik läheb hästi ja antud inimene tuleb koomast välja, siis läbib ta teatud etapid: äge kooma -> apallik -> akineetiline mutism -> elementaarne sõnaline kontakt -> teadvuse täielik taastumine. Iga inimene on erinev ja sellest lähtudes võtab igal inimesel erinevalt aega koomast välja tulek. Mõni võib ühe etapi juures olla kuid ning teine vaid nädalaid ning kõik ei pruugigi koomast täielikult taastuda, vaid jäävad mõne vaheetapi juurde pidama.

Närvirakud on üksteiseda kontaktis sünapsite kaudu. See tähendab, et närvirakud edasdavad närviimpulsse sünapsite kaudu (see juures närviimpulss ei vähene). Impulsi ülesanne on keemiline - neurotransmitteri abil.
  
Õppepäev oli mahukas ja infot oli palju (siin tõin välja mõned minu jaoks huvitavamad faktid). Rohkem oleks võinud olla midagi praktilist lisaks loengule.

Kirjutas Karet Meier.



Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Sissejuhatus meditsiini ja tervishoiu õpesse (15.09.2020)

Teine meditsiini õppepäev toimus meil koolimajas 15. septembril. Selle päeva teemaks oli s issejuhatus meditsiini ja tervishoiu õppesse ning saime veeta loengu kogu klassiga. Lektoriks oli Tatjana Oolo Tartu Ülikooli kliinikumist. Alustasime tavapärasest ajaloost. Saime teada palju uusi erinevaid fakte alustades 1345.aastal Russenbergi testamendist kuni esimese eduka elustamiseni 1964.aastal. 20. sajandil tuli ka kasutusele palju uusi tehnoloogilisi seadmeid, mis muutsid meditsiini efektiivsemaks. Enne 21.sajandit alustati erinevate siirdamistega, mida on arendatud tänapäevani. Järgmisena rääkisime õendusest, sellega kaasnevatest kohustustest ja tavadest. Saime teada, et Florence Nightingale’i järgi sai alguse rahvusvaheline õdedepäev. Põhilised nõuded ühele heale õele on: haridus, põhiteadmised meditsiinivaldkonnas, lojaalsus ja erinevad oskused elus eneses.  Arutlesime inimõiguste üle ja sellele toetuvast Euroopa Patsiendiõiguste deklaratsioonist, mis annab meile õiguse: elule, ...

Füsioloogia (uriinianalüüs) (17.11.2020)

Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis toimus meil lektor Kaido Liivaga füsioloogia tund, kus tegelesime uriini ja selle analüüsimisega.  Tunni alguses saime taaskord särada alustuseks oma teadmistega uriini kohta. Varasemalt teadsime, et kunagi väga ammu joodi uriini selleks, et kindlaks määrata, kas inimesel on diabeet või mitte ning neid inimesi kutsuti pissijoojateks. Peale seda rääkisime uriini kooslusest ning sellega seonduvatest erinevatest ajaloo juhtumitest. Suundusime põhiteemani, et saada teada, mida kõike võib uriinist teha (näiteks uriini analüüsi, suguhaiguste diagnostikat). Kvaliteetset uriiniproovi on keerulisem saada kui kvaliteetset vereproovi, sest vereproovi võtavad spetsialistid, aga uriiniproovi annab iga patsient ise ning ei saa loota sellele, et inimesed teavad, kuidas on õige analüüsi anda. Üks väikene mööda liigutus ja kogu proov võib anda täiesti vale tulemuse.  Liiv rääkis seoses valeprooviga meile ühe loo, kus meditsiinitöötaja kandis proove oma taskus liiga ...

Pediaatria ehk lastehaigused ja laste areng/arenguhäired

 Pediaatriat tutvustav tund toimus 9.novembril Tartu Tamme Gümnaasiumis ja seda viisid läbi Dr Heili Varendi ja Dr Reet Laugesaar.  Peamised probleemid ja tervisehäired vanuseti on erinevad. Imikutel ja vastsündinutel esineb tihti kaasasündinud haiguseid, toitumisprobleeme ja alergiaid. Väikelastel esinevad peamiselt alergiad ning nakkushaigused.  Koolieas lastel on probleeme tihti psühhosomaatiliste haigustega, psüholoogiliste probleemidega ning krooniliste haigustega. Väga oluline on see kuidas meie vanemad või eelnevad põlved on käitunud või mida nad on läbi elanud, sest see võib mõjutada edaspidi indiviidi elu kvaliteeti. Sünd on justkui verstapost liigi säilitamiseks. Eluringi alguseks on sünd, millest 49% on tavaliselt planeerimata. Sellega seoses peaks olema kindel selles, et rasedus mööduks ohutult. Loote arengul ja üle üldse kõik arengu etapid kuni sünnini on väga olulised, sest neist igaüks võib mõjutada tulevase inimese elukvaliteeti.  Asjad, mis tunduvad ...