Otse põhisisu juurde

Psühhiaatria õppepäev (07.09.2021)

 Seda õppeaastat alustasime Psühhiaatria loenguga, mis toimus meil 7. septembril koolimajas. Õppepäeva viis läbi Marianna Laht.

Alustasime loengut ühe väikse Kahootiga, kus saime oma teadmisi antud valdkonnas proovile panna. Laias pildis rääkisime erinevatest psüühikalistest haigustest ning nende sümptomitest.

Oma loengu esimest poolt alustasime erinevate häiretega nagu näiteks ärevus. Seda võib ära tunda mitmete sümptomite järgi (rahutus, võimetus lõõgastuda, keskendumisraskused, surma hirm, unehäired) ning rolli võib mängida ka pärilikkus (30%). 

Tänapäeval esile kerkivaks probleemiks on paanikahood. Need võivad tabada igaüht meist, kuid sellega kaasnevad tagajärjed võivad olla sellised, et hakatakse kartma ja vältima sarnaseid situatsioone, milles eelnev paanikahoog tekkis ning sellest omakorda võib see edasi muutuda mõneks tõsisemaks psüühiliseks häireks. Siinkohal tulebki seista oma hirmudest üle, et ennetada hilisemaid elu takistavaid probleeme. Paanikahool on palju kriteeriumeid (nt süda klopib kiiresti, valu rinnus, õhupuudus, higistamine, värisemine, kuumahood, külmavärinad, pearinglus jm), kuid selleks, et lugeda antud juhtumit paanikahooks peab olema täidetud vähemalt neli kriteeriumit.

Traumajärgne stressihäire on selline häire, mida põhjustab erakordselt tugevalt traumeeriv sündmus. See tekib paari nädala kuni 6 kuu jooksul. Peamised tunnused on taaskogemise sümptomid (näiteks unes), vältimine ja emotsionaalne tuimus, erutusnähud.

Üks üpriski huvitav teema oli bipolaarne häire. See jaguneb maniakaalseteks ja depressiivseteks episoodideks, lisaks hüpomaania. Maania meeleolu puhul tuleb esile kõrgenenud enesehinnang, suurusmõtted, vähenenud enesehinnang ning depressiivse meeleolu puhul vastupidi. Need hood võivad vahelduda nädalate, aga ka kuude kaupa (oleneb inimesest) ning arstide tööks ongi hoida nende inimeste meeleolu just kahe erineva hoo keskel.

Rääkisime kiirelt ka anoreksiast ja buliimiast ning sellega oli õppepäeva esimene pool läbi. 

Peale pausi rääkisime psühhootilistest psüühikahäiretest. Selle all mõistame sõna otseses ja kitsas mõttes vaimuhaigusi. Psühhootiline tähendab, et esinevad: hallutsinatsioonid, luulumõtted, väljendunud ärritvus, hüperaktiivsus. Erinevad psühhootilised häired on: raske depressioon psühhootiliste sümptomitega, psühhootiline mania, skisofreemia luululine häire jm. 

Erinevate psüühiliste häirete raviks on väljatöötatud ka mitmeid erinevaid rahusteid, kuid nendega kaasnevad ka omakorda probleemid (põiepidamatus, kaalutõus, sõltvus), mistõttu on vähendatud ka rohtude kergekäelist väljakirjutamist. Arstidel on tegelikult üpriski raske, kuna patsiente on vaja ravida, kuid need rahustid omakorda põhjustavad probleeme, mis jällegi võivad patsiendi elukvaliteeti mingil määral vähendada. Aastakümneid tagasi kirjutati rahusteid välja palju kergekäelisemalt kui tänapäeval. Põhjus seisneb aga selles, et rahustid tekitavad kergesti sõltuvust ning on tõestatud, et rahustite tarvitamine võib tekitada ajumahu ja võimekuse vähenemist ning seetõttu ongi karmistatud rahustite väljakirjutamine.

Tänapäeval on hakatud ka üha enam uurima inimese tausta (millisest perest tuleb, kuidas suhted vanematega, vanemate omavahelised suhted jne). Juhul kui ongi mõni kergem probleem, siis suudetaksegi juba pelgalt keskkonna vahetuse või perenõustamistega probleemidest üle saada.

Loengu lõpus rääkis õppejõud meile ka Covidi ning psüühiliste häirete seosest. Lühidalt võib Covidi raskelt läbipõdemine põhjustada või tugevdada nii mõndagi psüühilist häiret või koguni mõjutada inimest niivõrd palju, et ta muutbki töövõimetuks.

Sellest õppepäevast võtan ma endaga kaasa väga palju uusi teadmisi ning olen kindel, et see avardas nii mõnegi silmaringi suurel määral. 


Blogi kirjutas Karet Meier.


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Sissejuhatus meditsiini ja tervishoiu õpesse (15.09.2020)

Teine meditsiini õppepäev toimus meil koolimajas 15. septembril. Selle päeva teemaks oli s issejuhatus meditsiini ja tervishoiu õppesse ning saime veeta loengu kogu klassiga. Lektoriks oli Tatjana Oolo Tartu Ülikooli kliinikumist. Alustasime tavapärasest ajaloost. Saime teada palju uusi erinevaid fakte alustades 1345.aastal Russenbergi testamendist kuni esimese eduka elustamiseni 1964.aastal. 20. sajandil tuli ka kasutusele palju uusi tehnoloogilisi seadmeid, mis muutsid meditsiini efektiivsemaks. Enne 21.sajandit alustati erinevate siirdamistega, mida on arendatud tänapäevani. Järgmisena rääkisime õendusest, sellega kaasnevatest kohustustest ja tavadest. Saime teada, et Florence Nightingale’i järgi sai alguse rahvusvaheline õdedepäev. Põhilised nõuded ühele heale õele on: haridus, põhiteadmised meditsiinivaldkonnas, lojaalsus ja erinevad oskused elus eneses.  Arutlesime inimõiguste üle ja sellele toetuvast Euroopa Patsiendiõiguste deklaratsioonist, mis annab meile õiguse: elule, ...

Füsioloogia (uriinianalüüs) (17.11.2020)

Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis toimus meil lektor Kaido Liivaga füsioloogia tund, kus tegelesime uriini ja selle analüüsimisega.  Tunni alguses saime taaskord särada alustuseks oma teadmistega uriini kohta. Varasemalt teadsime, et kunagi väga ammu joodi uriini selleks, et kindlaks määrata, kas inimesel on diabeet või mitte ning neid inimesi kutsuti pissijoojateks. Peale seda rääkisime uriini kooslusest ning sellega seonduvatest erinevatest ajaloo juhtumitest. Suundusime põhiteemani, et saada teada, mida kõike võib uriinist teha (näiteks uriini analüüsi, suguhaiguste diagnostikat). Kvaliteetset uriiniproovi on keerulisem saada kui kvaliteetset vereproovi, sest vereproovi võtavad spetsialistid, aga uriiniproovi annab iga patsient ise ning ei saa loota sellele, et inimesed teavad, kuidas on õige analüüsi anda. Üks väikene mööda liigutus ja kogu proov võib anda täiesti vale tulemuse.  Liiv rääkis seoses valeprooviga meile ühe loo, kus meditsiinitöötaja kandis proove oma taskus liiga ...

Pediaatria ehk lastehaigused ja laste areng/arenguhäired

 Pediaatriat tutvustav tund toimus 9.novembril Tartu Tamme Gümnaasiumis ja seda viisid läbi Dr Heili Varendi ja Dr Reet Laugesaar.  Peamised probleemid ja tervisehäired vanuseti on erinevad. Imikutel ja vastsündinutel esineb tihti kaasasündinud haiguseid, toitumisprobleeme ja alergiaid. Väikelastel esinevad peamiselt alergiad ning nakkushaigused.  Koolieas lastel on probleeme tihti psühhosomaatiliste haigustega, psüholoogiliste probleemidega ning krooniliste haigustega. Väga oluline on see kuidas meie vanemad või eelnevad põlved on käitunud või mida nad on läbi elanud, sest see võib mõjutada edaspidi indiviidi elu kvaliteeti. Sünd on justkui verstapost liigi säilitamiseks. Eluringi alguseks on sünd, millest 49% on tavaliselt planeerimata. Sellega seoses peaks olema kindel selles, et rasedus mööduks ohutult. Loote arengul ja üle üldse kõik arengu etapid kuni sünnini on väga olulised, sest neist igaüks võib mõjutada tulevase inimese elukvaliteeti.  Asjad, mis tunduvad ...